BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, September 4, 2010

peringatan utk semua!!!

1 . Bagaimana Niat kita
Ibadah dinilai oleh Allah swt mengikut apa yang diniatkan . Ramadhan tahun lepas , adakah kita sentiasa pelihara niat untuk menghambakan diri kita kepada Allah melalui ibadah Puasa dan ibadah-ibadah lain . Jika niat tidak betul-betul ikhlas , adakah kita perbaharui dengan niat yang murni . Adakah benar-benar kita berpuasa dan beramal kerana Allah swt , atau kerana ikut musim – orang puasa , kita pun puasa , yang mana hasilnya kita hanya dapat lapas dan dahaga saja . Benar-benarkah kita nak cari redha Allah swt atau kita cuma puasa sebagai rutin .
Mungkin niat kita kurang mantap , iltizam tak cukup kuat , menyebabkan puasa kita gitu-gitu saja . Tidak sungguh-sungguh hendak capai berkat dari Allah swt , rahmat dan ampunannya , menyebabkan tidak cukup dorongan dan rangsangan untuk beramal , bersilaturrahim serta memperelokkan akhlak .


2 . Kesungguhan berdoa

Doa itu kan ibadah . Didalam bulan ibadah ini tahun yang lalu , adakah kita berdoa secara istiqomah terutama diwaktu-waktu sangat mustajab doa ? . Waktu sedang sedap berbuka , adakah kita teringat untuk berdoa ? . Sedangkan doa waktu itu mustajab . Bagaimana dengan waktu sepertiga akhir malam . Adakah kita hanya bangkit awal untuk sahur . Tetapi tidak mengambil peluang bertahajjud dan berdoa di waktu mustajab itu ? . Rasulullah saw suruh kita bermohon kepada Allah swt dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah bimbing kita untuk lakukan ibadah puasa dan membaca KitabNya dibulan mulia ini .
Kemudian , doa-doa kita sepanjang Ramadhan tahun lalu , adakah untuk diri sendiri saja atau kita doakan juga ibu ayah kita , isteri , suami ,anak-anak , adik-beradik , guru kita yang berjasa , guru anak-anak kita , rakan taulan , rakan-rakan ditempat kerja jiran-jiran dan saudara-saurada kita yang ditimpa musibah . Kalau kita tidak faham bahasa Arab , adakah kita lafazkan doa tanpa peduli maknanya atau kita sudah hafal sedikit sebanyak intipati makna doa itu , dan kita juga mohon kepada Allah swt dalam bahasa yang kita fahami .


3 . Konsisten dalam Ibadah

Adakah kesungguhan kita dalam membaca Al-Qur’an , bertaraweh , solat tahajud , solat dhuha , sedekah makanan dan lain-lain jadi kendur dihujung-hujung Ramadhan . Atau kita dapat istiqomah buat ibadah-ibadah sunat dan pelihara ibadah wajib dari awal sampai ke hujung , tinggal nak kemaskan lagi dalam bulan puasa kali ini . Adakah di bulan puasa tahun lalu kita cuma beramal separuh jalan – tidak khatam Al-Qur’an , solat tahajjud cuma dapat buat semalam dua , taraweh pun banyak yang tinggal , hulur juadah berbuka hanya sekali dua saja .
Tahun lalu apakah agaknya yang mengganggu tumpuan kita pada ibadah . Adakah tidak dapat khatam Al-Qur’an sebab sebuk buat persiapan raya pada minggu terakhir Ramadhan . Atau terlebih tidur waktu siang . Malam pula cepat mengantuk sebab terlebih makan waktu berbuka . Mungkin solat taraweh tertinggal beberapa malam sebab sibuk beli keperluan raya . Jadi dalam Ramadhan kali ini , mudah-mudahan kita lebih bersedia untuk atasi perkara-perkara yang mengganggu tumpuan ibadah yang sudah pun dikenal pasti


4 . Kesungguhan bermujahadah

Ramadhan juga disebut-sebut bulan mujahadah . Ramadhan tahun lalu , adakah kita sungguh-sungguh didik nafsu atau kita ikutkan saja kemahuan yang liar itu . Nak marah , kita lepaskan begitu saja , atau kita cuba pujuk-pujuk hati supaya mudah maafkan orang . Maafkan silap anak-anak , maafkan silap isteri , maafkan silap suami dan siap saja yang ada buat silap dengan kita .
Setahun yang lalu , agaknya waktu-waktu bila kita selalu cepat hilang sabar . Mungkin waktu kita melayan kerenah anak , isteri dan mereka yang dibawah tanggung jawab kita dalam persiapan hari raya . Jadi bagaimana kita pada tahun ini kita dapat hindari perkara sebegini ? .


5 . Kesungguhan jaga mata , telinga dan mulut

Memang sukar menjaga mata , telinga dan mulut dari perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah swt . Tapi menurut Nabi saw , inilah amalan paling utama di bulan Ramadhan iaitu menjaga diri dari apa yang diharamkan oleh Allah swt . Ramadhan tahun lalu adakah kita sentiasa tahan pandangan dari melihat perkara yang diharamkan atau sebaliknya . Di rumah , adakah kita bataskan tengok tv atau sama saja macam bulan-bulan lain juga . Adakah masih lalai dengan mendengar muzik-muzik yang mealalaikan atau kita ganti dengan pasang CD baca Al-Qur’an , zikir dan seumpamanya . Ada tak kita sakitkan hati sesiapa di bulan puasa itu , atau pernah tak kita mengata orang atau tumpang dengar orang lain mengata .


6 . Kesungguhan bertaubat

Ramadhan juga bulan taubat dan Nabi saw berkata : celakalah orang tidak dapat keampuanan Allah di bulan Ramadhan . Setahun yang lalu , ketika berakhirnya Rmadhan waktu itu , adakah kita termasuk golongan celaka atau beruntung ? . Adakah kita telah bersungguh-sungguh bertaubat dari dosa-dosa dan mohon keampuanan dari Allah swt lalu menjadi orang yang beruntung . Atau kita gagal manfaatkan Ramadhan waktu itu untuk sungguh-sungguh tinggalkan dosa , bertaubat dan mohon keampuanan Allah , lalu jadilah kita orang yang rugi . Tak rajin istiqhfar , apalagi buat solat sunat taubat . Tidak cuba paksa-paksa diri untuk menangis , kenangkan dosa-dosa dengan Allah swt . Lebih teruk , masih sedap buat dosa dengan selalu menepis-nepis rasa berdosa .


7 . Hubungan sesama manusia

Kita muhasabah hubungan kita dengan orang-orang yang terdekat sepanjang Ramadhan tahun lalu . Bagaimana akhlak kita dengan isteri ,suami , anak kita , ibu ayah , jiran , rakan dan lain lain . Nabi saw berpesan , siapa yang mengelokkan akhlaknya di bulan ini , dia akan berjaya meniti titiab sirat pada hari ketika kaki-kaki tergelincir . Mungkin Ramadhan tahun lalu kita kurang mesra dengan jiran kita . Mungkin tahun ini kita boleh baiki dengan rajin-rajin bertukar juadah berbuka kerumahnya . Apakah ada anak-anak yatim yang kita tidak pernah ambil tahu walaupun tinggal sekampung . Mungkin dengan berkat Ramadhan kali ini kita boleh tanya khabar dan membantu sekadar yang mampu . , kerana siapa muliakan anak yatim di bulan ini , Allah swt akan muliakan dia di akhirat . Kalau kita ketua , bagaimana layanan kita pada orang bawahan pada bulan Ramadhan tahun lalu . Mungkin ada yang kurang kita dekati . Pesan Nabi saw , siapa ringankan perkerjaan orang-orang bawahannya di bulan ini , Allah akan ringankan pemereksaan (hisab) dihari akhirat .


8 . Cara kita isi masa

Dalam satu khutbah ketika menyambut Ramadhan , Raslullah saw bersabda : ” bahawa di bulan ini turun naik nafas kita menjadi tasbih , tidur kita menjadi ibadah , amal-amal diterima dan doa kita didengari . Jadi bagaimana kita isi masa sebulan Ramadhan tahun lalu . Apakah disebabkan tidur pun ibadah , kita pulun tidur Atau sebulan itu kita isi dengan banyak beramal yang nilainya lebih besar dari semata-mata tidur .
Di bulan segala amalan mudah diterima oleh Allah swt tahun lalu , berapa lama kita baca Al-Qur’an berbanding bersantai tengok tv , baca surat khabar , sembang-sembang tak bermanfaat dan seumpamanya . Malam sebelum tidur , lepas habis taraweh , apa aktiviti kita Baca Al-Qur’an ? , Selawat ? Atau tenguk tv sampai larut malam ? . Ahli keluarga kita bagaimana , terisikah masa mereka dengan aktiviti yang jadi ibadah Bermula dari mereka bersahur hinggalah berbuka .


Malam akhir Ramadhan tahun lalu , adakah kita bersungguh-sungguh beribadah atau bersungguh-sungguh pada benda lain ? . Malam raya pula , lidah kita banyak ucap takbir atau banyak sembang pasal raya .
Banyak lagi yang boleh dimuhasabahkan . Makin dimuhasabah , makin banyaklah nampak salh silap yang boleh dibaiki . Ramadhan tahun ini , kalu Allah swt panjangkan umur dan beri kudrat untuk berpuasa lagi , kita muhasabah pula Ramadhan yang sedang kita lalui sekarang . Begitulah sepatutnya sifat hamba , selalu menghisab diri sebelum dirinya dihisab di akhirat nanti

gambar adalah copyright dari brotherhood art

0 comments: